Den opmærksomme læser har bemærket at jeg ofte tænker over noget andre ikke tænker over. For tiden er det døre og deres brugervenlighed. Der er stor forskel på hvor brugervenlig en bygning og dens døre faktisk er, nogle steder virker det som om det slet ikke er meningen man skal kunne komme ind.

Det fik mig til at formulere nogle retningslinier for hvordan jeg forventer døre fungerer. Meget af det er logik, men alligevel forstår jeg ikke hvorfor det kan være så svært at lave. Døre er en genstand, de bliver brugt og derfor skal de være brugervenlige. Det kan, med rette, forventes at døre virker som forventet i den kontekst hvori de indgår.

Ovenstående illustrerer hvordan en indadlukkende dør kunne fungere i rummet - det ville være logisk at antage at døren var fastspændt mod højre, da den ellers strider mod rummets arkitektur.

På afstand skal det kunne konstateres hvorledes døren fungerer, altså:

  1. Åbner døren indad eller udad?
  2. Er døren venstre- eller højrevendt?
Såfremt dette ikke kan konstateres må der skiltes med Træk/Skub. Et sådant skilt placeres modsat den side hvor døren er fastspændt. Døre skal som udgangspunkt være fastspændt således at de, når de åbner indad, er fastspændt til højre. Altså:

Ved dobbeltdøre skal de almene trafikregler følges - man kører i højre side:

Ved to efterfølgende døre bør de begge åbne indad: